Hallongrottor med jordgubbssylt.

Tjena!

Idag så skulle vi fika på skolan eftersom det är skolavslutning imorgon. Typ alla bakade, även jag ( Klara-Maria ).
Jag bakade hallongrottor med jordgubbssylt, alltså med jordgubbssylt istället för hallon.

Jag bakade 30 stycken igårkväll ( till typ 22.00 )eftersom vi är 27 i klassen. Sen var det tre stycken som smakade.
 :( Dom såg inte jättefina ut, men dom var sjukt goda. Så nu har jag asmånga jordgubbsgrottor hemma + en deg i frysen. Usch vad sur jag blir!
Får ta med mig dem när jag drar till F&F på lördag.

Recept på jordgubbsgrottor. Ca 20 st.

Sätt ugnen på 175 grader. 

Du behöver:
Smör 225 g (Jag gillar inte när kakorna bara ramlar isär, men om du vill ha såna så ta 200 gram )
Socker 1 dl
Vetemjöl 5 dl ( Om du är glutenintolerant så går det lika bra med glutenfritt mjöl. ) 
Kanel
Vaniljsocker
Jordgubbssylt

Blanda ihop smöret, sockret och mjölet. Ta sedan en tesked av både vaniljsockeret och kanelen och häll i skålen. Knåda..
Gör små bollar och lägg dem på plåten ( välj själv om du vill ha formar eller bakplåtspapper ). Tryck sedan ner fingret så det blir en liten grop i dem. Sen häller du i sylten i groparna och ställer in plåten i ugnen.

Låt dem vara inne i ugnen i 14-17 min. Ta ut dem och låt de svalna.

Ät gärna till en kopp te eller ta ett glas mjölk till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!